جلسه فعالين شوراي شهر ماسکونهضت فراگير و دموكراسي و ترقي افغانستان
مشعل مشعل

مورخ 07 / 12 / 05

جلسه فعالين نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان در شهر مسكو با اشتراك اعضاي شوراي شهر، روسای واحد هاي اوليه و عده يي از سابقه داران و كادرهاي حزبي تحت اجندا ذيل داير گرديد.

        ياد بود از يازدهمين سالگرد وفات رفيق ببرك كارمل و اولين سالگرد وفات رفيق محمود بريالي.

        تائيد و پيشتيباني همايش بزرگ نيرو هاي ملي، مترقي و وطن پرست  افغانستان در شهر كابل .

در آغاز  رفيق احمد شاه مروي معاون شوراي شهر مسكو صحبت فشرده ابراز داشته چنين گفت :

رفقاي عزيز، نهضتي هاي پر افتخار !

اجازه دهيد تشريف آوري شما را در جلسه فعالين شهر مسكو نهضت فراگير و دموكراسي و ترقي افغانستان خير مقدم بگويم .

و همچنان بايد عرض نمايم كه رفيق غوربندي رئيس شوراي شهر در حاليكه تحت تداوي قرار دارند سلام ها و احترامات خويش را به اشتراك كننده گان اين جلسه تقديم داشته و به كار اين گردهمائي موفقيت را آرزو داشتند. اجازه دهيد من هم به نماينده گي شما رفقا برايشان صحت و سلامتي عاجل از درگاه خداوند متعال تمنا دارم.

رفقا! يكسال قبل در همين روز ها ما از دهمين سالروز وفات رفيق ببرك كارمل به اشتراك بيش از 100 تن اعضاي نهضت، مسوولين و نماينده گان احزاب و سازمانهاي سياسي و اجتماعي تجليل به عمل آورديم و به همين ترتيب مراسم فاتحه گيري، ختم قران عظيم شان را بطور شانداري به مناسبت وفات نا به هنگام رفيق محمود بريالي برگزار نموديم .اينك يكسال از آن روز مي گذرد، ما در حاليكه در هر لحظه و هر گام زنده گي خود كمبود رهبران و شخصيت هاي بزرگ مانند رفقا ببرك كارمل و محمود بريالي را به تلخي احساس مي كنيم، اما راه روشن و اهداف بزرگ انساني را كه آنها در برابر ما قرار داده اند روز بروز به موفقيت هاي جديد و جديدتري دست مي يابيم .

بناءٌ  به جا است تا اعضاي اشتراك كننده در جلسه فعالين امروز به مناسبت بزرگداشت از يازدهمين سالگرد وفات رفيق ببرك كارمل و سالگرد وفات رفيق محمود بريالي به پا خاسته لحظه سكوت نمايند.

رفقا !به مناسبت اين دو حادثه مهم پيام هايي از جانب مجلس موسسان نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان در سايت مشعل به نشر رسيده كه در قسمتي از آن چنين مي خوانيم ( تجليل تشريفاتي از يك رهبر ضمن اينكه ضروري است نميتواند حلال مشكلات مبارزه اجتماعي باشد ) رهبر را بايد شناخت و انديشه هاي عمل وي را در روشنائي حقيقت هاي زندگي مورد  ارزيابي و استفاده قرار داد.

چهره انقلابي ببرك كارمل با گذشت زمان به تدريج از پشت پرده ضخيم دود چركين تبليغات بي پايه و دروغين جارچيان جهل و جعل با درخشش تبارز مي كند.

در جاي ديگر چنين ميخوانيم: محمود بريالي شخصيت بزرگ سياسي از تبار فولاد آبديده بتاريخ 5 دسامبر مطابق 15 قوس 1385 خورشيدي با در گذشت زودرس داغ بزرگي بر دل ياران بر جا گذاشت .

رفقا ! در حاليكه ياد رفقا ببرك كارمل و محمود بريالي گرامي ميدارم به همه رفقا – ياران – اعضاي خانواده بخصوص محبوبه جان كارمل ، جميله جان  ناهيد تسليت عرض مي نمايم.

رفقای عزيز! رويداد بزرگ تاريخي ديگر در حيات نهضت ما برگذاري همايش نيروهاي ملي دموكراتيك و ترقي خواه است كه درين همايش بزرگ طوری كه رفيق بزرگر فرمودند (شعار همايش – سازنده گي و همبسته گي ميباشد و همچنان با تائيد همايش رفيق سلطان علي كشتمند چنين فرمودند  \"گردهمائي نيروهاي دموكراتيك – ترقيخواه نه تنها يك ضرورت است بلكه يك فرصت هم است هر گونه تردد، دو دلي و احياناٌ كارشكني درينمورد براي جنبش چپ خيلي ها زيان بخش است\".)

ما از همايش پيشتيباني خويش را اعلام نموده فيصله هاي آن را ملاك عمل خويش قرار داده و در جلسات واحد هاي اوليه و محافل و گردهمائي حزبي تبليغ و تطبيق اهداف همايش در الويت هاي كار و فعاليت حزبي خويش قرار ميدهيم. 

سپس رشته صحبت به رفيق انجنير نعمت داده شد . رفيق انجنير نعمت از نبود فزيكي رهبران نهضت ياددهاني به عمل آورد و از خاطرات فراموش ناشدني اش كه از زنده ياد رفيق ببرك كارمل داشت طور مختصر خدمت حاضرين ارائه نمود. و ضمناٌ از خصوصيات و سجاياي اخلاقي و انساني اين دو رهبر گرامي مردم افغانستان صحبت نمود كه مورد دلچسپي حاضرين قرار گرفت.

رفيق نعمت در قسمتي از صحبت هاي خويش چنين گفت كه:" با آنكه رفقای بزرگوار با ما نيستند كه روح شان شاد باد ولي افكار و آرمان و پيكار و شخصيت برجسته شان در روح و روان و خاطره هاي ما باقي مانده است."

وی در بخش ديگری از صحبت هاي اش ، پيرامون وظايف نهضت كه در پيشاپيش آن رفيق گرامي ما شير محمد بزرگر قرار دارد ،در پرتو فيصله های همايش بزرگ به خاطر همبسته گي و يكپارچه گي در مقابل نا ملايمات زنده گي اجتماعي مردم ما صحبت کرده،و تدوير همايش را در شرايط حساس کنوني گام والا ، انساني و اخلاقي پنداشت. و ضمناٌ از رفقا تقاضا به عمل آورد تا هر نوع كمك مادي و معنوي را به مركز دريغ نورزند.

متعاقباٌ رشته صحبت به رفيق داكتر رحمت الله همدرد داده شد كه در رابطه با اجنداي جلسه صحبت شفاهي همه جانبه به عمل آورده  در بخشي از صحبت هاي خويش از كار، فعاليت و مبارزه خسته گي ناپذير اين دو رفيق گرامي، رفيق ببرك كارمل و رفيق محمود بريالي كه در شرايط بغرنج و پيچيده جهاني به خاطر سعادت و رفاه مردم رنجديده افغانستان مبارزه نمودند ياد آوري نموده و راه و روش نهضت فراگير را در برون رفت از وضع پيچيده و بحراني کنوني جامعه ما برجسته ساخته و بر موقف نهضت فراگير به مثابه اپوزيسيون مبت و فعال در پروسه سياسي افغانستان به حاضرين روشني انداخته  و از تلاش ،کارهای موثر فخسته گي ناپذيراعضای پرافتخار نهضت فراگير در داخل کشور قدرداني نموده و عمل بزرگ تاريخي نهضت فراگير در كابل را ستود .

وی  در پايان سخنانش درود هاي فراوان به روان پاك رفيق كارمل و رفيق بريالي فرستاد.

بعداٌ رفيق محمد عوض معاون شورای شهرماسکو نهضت فراگيربيانيه خويشرا در مورد شخصيت رفيق عزيز مرحوم ببرك كارمل آغاز ايراد نموده چنين ابراز نظر نموده گفت : نام رفيق كارمل مرحوم و مبارزات ترقيخواهانه او در تاريخ جنبش مترقي افغانستان عزيز چون مكتب بزرگ سياسي و اجتماعي در جامعه سنتي وطن ما درج گرديده است ،كه آنرا نميتوان با صحبت هاي مختصر خويش در چنين محافل و مجالس بيان داشت.

ببرك كارمل مرحوم از جواني تا به لحظه مرگ در مورد وطن، ترقي اجتماعي و انسان زحمتكش جامعه ما مي انديشيد!

او چندي از خاطرات رفيق كارمل را در زمان خدمتش و در حيرتان بيان نموده و از دلسوزي و احساس عالي شخصيت بزرگ تاريخ كشور به اشتراك كننده گان جلسه حكايت نمود.

موصوف در مورد شخصيت رفيق بريالي عزيز كه در طول زنده گي يكجا با خانواده بزرگ سياسي جنبش ترقي خواهانه افغانستان مصدر خدمات شايسته گرديده بود است يادآوری نمود و خاطراتش را پس از از سقوط حاكميت دولت دموكراتيك در افغانستان بيان داشت .او اضافه نمود که رفيق بريالي آنگاه مي گفت که :" بگذار با رفقا يكجا باشم و هر گز نميخواهم از پهلوي رفقاي خويش و خانواده هاي آنها جدا باشم." موصوف در وطن بود و رفقا را مورال ميداد و از حوادثي كه ميگذشت در جريان قرار گرفته و رفقا را خبر ميگرفت. اما با دريغ که سال گذشته با دنيايي از آرزوهای پاک ميهن پرستانه و تحقق نيافته داعيه اجل را لبيك گفته به ابد پيوست که روحش شاد باد.

رفيق عوض در مورد همايش بزرگ سياسي و اجتماعي كابل اظهار داشت كه اين همايش بزرگ نمايانگر حقيقت روشن از مبارزات ترقيخواهانه نهضت فراگير، تقويت انديشوي و مطالعه دقيق از حوادث كشور بوده و ضمناٌ طرق حل پرابلم هاي كشوري را در عرصه هاي مختلف برملا ساخت تا اينكه دستگاه حاكم با استفاده از تيزس هاي مطروحه با در نظر داشت منافع و مصالح كشور حركت نمايند. بدون شک براي انسجام جنبش ترقي خواهانه كشور چنين همايشها هميشه مفيد و در اتحاد و همبسته گي روشنفكران موثر ميباشد .ما با وجود پيشتيباني همه جانبه از همايش آرزو منديم چنين برنامه ها ادامه داده شود .

رفيق عوض در جريان جلسه به فعالين ابراز نمود كه من شب گذشته به ديدن رفيق عبدالغني غوربندي رييس شوراي شهر مسكو نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان كه در يكي از شفاخانه هاي شهر مسكو نسبت مريضي كه عايد حالش ميباشد جهت اخذ مشوره رفته بودم ؛ رفيق غوربندي چنين گفت:

نخست از همه سلام و احترامات مرا به فرد فرد از رفقاي جلسه فعالين برسانيد. وي افزود آرزومندم تا مانند هميشه جلسه فردا با موفقيت تدوير يابد. وی افزود که برمبنای تفاهمات صميمانه در بين رفقا اميدوارم مانند هميش بخاطر فشرده گي صفوف نهضت و رسيدن به اهداف آن خويشرا وقف نموده در راه وحدت، يكپارچه گي ، تقويت و رشد كمي و كيفي صفوف نهضت سعي و تلاش همه جانبه نمايند. رفيق غني بخاطر 11 سالگي درگذشت مرحوم ببرك كارمل رهبر گرانقدر جنبش ترقيخواه افغانستان كه نامش به تاريخ پيوسته و مرحوم محمود بريالي يکي از پيشکسوتان نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان به همه شما تسليت گفت.

رفيق غني همچنان افزود :جای مسرت است که پيام آوران صلح ،دموكراسي و ترقي افغانستان در كابل همايش بزرگي را به راه اندختند كه مورد حمايت و پيشتيباني همه نيروهای آگاه و ميهن پرست کشورما قرار گرفت.ما اعضای نهضت فراگير در شهر ماسکو به خاطرتطبيق اهداف اين همايش تلاش همه جانبه به خرچ داده و از هطچ نوع همكاري و سعي دريغ نخواهم ورزيد. جلسه يكبار ديگر آرزوي صحت و سلامتي رفيق غني را نموده و همبسته گي کامل شان را با پيام وی اظهار نمودند.

متعاقباٌ  رفيق يعقوب يكتن از كادرهاي نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستاندر شهرماسکو در رابطه به مطالب اجندا صحبت همه جانبه نمود . بعداٌ رشته صحبت به رفيق رحيم تصميم مسوول تشكيلات نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان در شهر مسكو داده شد كه در رابطه با شخصيت دو رهبر چپ دموكراتيك رفيق ببرك كارمل و رفيق محمود بريالي صحبت همه جانبه نمود . او در قسمتي از صحبت هاي خويش از كار و فعاليت رفيق كارمل در دوران تحصيل در ليسه اماني و بعداٌ به فاكولته حقوق دانشگاه كابل و دوران زنداني شدن رفيق كارمل و اثار پر ارزش رفيق ببرك كارمل (تحكيم حاكميت خلق) (و تيزس هاي ده گانه) و ده ها مقالات و گزيده هاي زنده ياد ببرك كارمل يادهاي به عمل و همچنان از تلاش های خسته گي ناپذير رفيق محمود بريالي چون يکي از پيش کسوتان نهضت فراگير و دموكراسي و ترقي افغانستان در رشد و تحکيم کمي و کيفي صفوف آن ياددهاني نمود .

رفيق يعقوب در قسمتي از صحبت هاي خويش از گردهمايي وسيع نهضت در كابل پيشتباني عام و تام خويش را ابراز نموده، تدوير آنرا گام والا و بي بديل به شمار آورد.

 

 در قسمت ديگر از جلسه پيام هايي شوراي شهر مسكو به مناسبت درگذشت رفيق ببرک کارمل و رفيق محمود بريالي توسط رفقا ديپلوم انجنير حفيظ الله حبيبي عضو شوراي شهرمسكو و عبدالرحمن لونگ مربوط واحد اوليه پراشسكايا قرائت گرديد.

 

همچنان پيام شوراي شهر مسكو تحت عنوان تاييد و پيشتباني از همايش بزرگ كابل توسط رفيق رحيم صميم از واحد اوليه لوبلينو قرائت گرديد که متن آنرا در زير مي خوانيد.

 

پيام شوراي شهر ماسكو نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان به مناسبت تدوير همايش بزرگ سياسي ، اجتماعي و پيام آور صلح و صفا در كشور مان افغانستان عزيز آزاد و مستقل

دوستان گرامي : فرهنگ هر جامعه مربوط به تاريخ و شگرف هاي ديرينه مردم و مليت هاي ساكن در محيط زيست كه ساليان متمادي در خطه با هم زندگي كرده اند مربوط و منوط است. افغانستان كشور داراي تاريخ كهن اضافه تر از 5000 ساله فرهنگ زندگي اجتماعي، اقتصادي و آب و هواي مربوط به محيط جغرافيائي كه داري خصوصيت هاي ويژه كلتور، عنعنات و رسوم خويش بوده است. سياست هاي مسولين مربوط به دوران هاي تاريخي و تغييرات قدرت هاي جهاني در موقع مختلف تاثيرات خويشرا كماكان بالاي تمام موارد فرهنگ، آداب و كلچر كلاسيك ما گذاشته است. ولي بهر حال مردم ما به هيچ وجه نتوانسته از عنعنات و رسوم ، عادات و فرهنگ ديرينه خويش كاملاٌ خارج شوند و به حفظ آن دايماٌ كوشش نموده است.

نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان موسس و بنيان گذار طراز ، طرز تفكر جديد براي تقويت بنياد ديرينه عنعنات ، رسوم، كلچر ، آداب ، پسنديده و حفظ سالم كلتور منافع و حقوق مليت هاي باهم برابر و برادر وطن خويش در حالت بسيار پرخم و پيچ تاريخ كه هم اكنون از هر حيث براي مردم ما و جهانيان درخور دقت است. خويشرا نشان داد و توانست حالت كشور را دقيقاٌ مطالعه و ارزيابي و نشان دهند چگونه ميتوان از بحران برون رفت و ضمناٌ اشتراك احزاب سياسي فعال چپ و دموكراتيك و شخصيت هاي ملي و سياسي كشور درين همايش و تائيد آنها كه نمايانگر حقيقت و حقانيت اين سازمان و رهبري آن بوده بر تقويت انديشوي آن افزود. ما اميدواريم اين همايش اولين  و آخرين نبوده بلكه بحيث الهام و التيام بر تمام ترقيخواهان و زخم هاي مردم وطن مان ادامه پيدا كرده و با چنين صراحت و پايمردي حقايق وطن خويشرا با راه هاي بيرون رفت آن برملا سازند و بي حراس درين راه مبارزه نمايند. ما با تائيد و پيشتيباي ازين همايش بزرگ و همه جانبه خواهم كوشيد و از هيچ نوع سعي دريغ نخواهم ورزيد .

پيروز باد اهداف والا و انساني نهضت فراگير دموكراسي و ترقي افغانستان

جلسه درفضاي كاملا دوستانه و صميميت رفيقانه با تقديم درود هاي بي پايان به روح پاك همه اناني که تا دم مرگ برای انسان و رفاه آنان در کشورما رزميدند پايان يافت.

 

 


December 10th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها